Målet för alla företagare är att få företaget att växa på något sätt, till en början så handlar det kanske om att öka intäkterna och mängden kunder för att kunna känna att man tryggt kan leva på sitt företag. Men så småningom så kanske det handlar om att öka kundantalet så mycket att du kan rekrytera. Men tid och skicklighet så kommer du om du vill kunna lyckas få många kollegor och då är det många företagare som hamnar i ett litet vägskäl.
Vägskälet innebär att ni en vacker dag är så många kollegor att ni inte länger är som en liten familj. Plötsligt krävs lite större strukturer för att organisera arbetet och ha en enad bild såväl inåt i företaget, som utåt mot kunderna. Det är inte ovanligt att det uppkommer rädslor i samband med den kontrollförlust som sker. Kanske innebär det att du som ägare måste arbeta mer med administration och ledning och mindre med det praktiska arbetet mot kunderna. Vårt bästa råd för att få bukt med denna kontrollförlust är att kontakta en kommunikationsbyrå. Brid agency är en byrå som hjälper företag att få struktur på den interna och den externa kommunikationen. Det är lätt att förenkla synen på kommunikation, men faktum är att kommunikation är en förutsättning för samarbete. Så att påbörja ett arbete med strukturera kommunikationen får oss ofta att fundera över vilka vi är och hur vi vill upplevas som arbetsgivare och som leverantör gentemot våra kunder.
Att växa som företag är en dröm som kan bli sann och där rädslan inte sällan är det enda hindret som står mellan dig och framgången. Det första frågan man bör besvara är om man själv vill uppfylla den dröm man först hade. Om svaret är ja på den frågan så rekommenderar vi att du tar hjälp av proffs med de utmaningar som du har. Vi vill också varmt rekommendera att söka efter nätverk av företagare på din ort, kanske kan du bolla tankar och idéer med någon som också sitter i samma båt.